سرخط خبرها

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: زنان در عرصه فعالیت های رسانه ای ایران مشارکت قابل توجهی دارند

  • کد خبر: ۱۸۶۳۶۴
  • ۰۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۷
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: زنان در عرصه فعالیت های رسانه ای ایران مشارکت قابل توجهی دارند
معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ۴۰ درصد از فعالان رسانه‌ای که در سامانه وزارت ارشاد عضویت دارند را بانوان تشکیل می‌دهند و حدود ۳ هزار نفر مدیرمسئول زن در رسانه‌های ایران داریم که این، نشان از مشارکت بالای زنان ایرانی در عرصه‌های مختلف رسانه‌ای است.

دکتر «فرشاد مهدی پور» معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه برگزاری اولین جشنواره بین المللی رسانه خورشید و در گفت‌وگوی اختصاصی با شهرآرانیوز گفت: برگزاری رویدادها، جشنواره‌ها و جوایز در حوزه فرهنگ و هنر، از تکالیف دائمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و طی ۲ سال گذشته نیز رویداد‌های متعددی در زمینه‌های مختلف برگزار کرده ایم.

وی افزود: در چارچوب همین برنامه ریزی، رویداد ۳ روزه زن و رسانه خورشید را در شهر مشهد و با همکاری شهرداری مشهد برگزار کرده ایم. در این رویداد حدود ۱۰۰ فعال رسانه‌ای از نقاط مختلف جهان و ۱۰۰ فعال رسانه‌ای از ایران حضور دارند و بر این اساس، فعالان رسانه‌ای به عنوان مهمانان نشست و مشارکت کننده در جوایز و پوشش دهنده اخبار برنامه، در این برنامه  حضور دارند.

مهدی پور خاطرنشان کرد: ۴۰ درصد از فعالان رسانه‌ای که در سامانه وزارت ارشاد عضویت دارند را بانوان تشکیل می‌دهند و حدود ۳ هزار نفر مدیرمسئول زن در رسانه‌های ایران داریم که این، نشان از مشارکت بالای زنان ایرانی در عرصه‌های مختلف رسانه‌ای است.

وی افزود: البته این روند مختص به ایران نیست و در سراسر دنیا نیز با چنین موضوعی مواجه هستیم که مشارکت زنان در بخش‌های مختلف رسانه‌ای افزایش پیدا می‌کند. شاید حدود ۴ دهه پیش اسامی تعداد انگشت شماری خبرنگار زن را در دنیا می‌شناختیم که این موضوع در حال حاضر به صورت کلی دگرگون شده است و با افزایش بسیار زیادی از فعالان رسانه‌ای شناخته شده زن مواجه هستیم.

نیازمند ارائه تصویر واقعی از ایران به مردم دنیا هستیم

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: در راستای شناسایی فضا‌های فعالیت‌های رسانه‌ای بانوان، برقراری ارتباط میان حوزه‌های زنان در ایران و سایر نقاط جهان و نیز نمایش تصویر واقعی از مردم و کشور ایران برای خارج از کشور که برای ما اولویت دارد، تلاش کرده ایم در برگزاری این رویداد با همکاری شهرداری مشهد، معاونت امور زنان ریاست جمهوری، بنیاد گوهرشاد و ... این مقاصد را برآورده کنیم.

وی افزود: متاسفانه واقعیت این است که تصویری که از ایران در خارج از کشور وجود دارد، یک کشور عقب مانده است. ما اساسا نیازمند این نیستیم که یک واقعیت را بپوشانیم یا مطرح کنیم. نمایش زندگی روزمره مردم در حوزه‌های مختلف تبادلات، مشارکت، رفتار‌های جمعی و ... در رسانه‌های جهانی و تثبیت این تصویر برای ما کافی است. چون غلبه جریان ظام سلطه بر این است که همچنان ایران را کشوری عقب مانده و درجا زده نشان دهد. ما فقط کافی است داشته‌های خود اعم از تحصیل کردگان، دانشگاه ها، مدارس و ... را به درستی به تصویر بکشیم. ما نیازمند یک کار فوق العاده برای به تصویر کشیدن زندگی روزمره مردم ایران هستیم.

وی تاکید کرد: تبادلات فرهنگی میان ایران و کشور‌های مختلف در حوزه‌های گوناگون وجود دارد و در جریان است. در همین مدت اخیر سفر‌های متعدد رسانه‌ای با کشور‌های همسایه داشته ایم. این یک امر شایع در دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای است.

مهدی پور افزود: باید در نظر داشته باشیم در کشوری حضور داریم که رسانه‌های اصلی ما را تحریم می‌کنند یا مورد حملات هکری قرار می‌دهند و فعالان رسانه‌ای را با تحریم‌های شخصی مواجه می‌کنند و هر گونه فعالیت قابل تصور از جانب نظام سلطه صورت می‌گیرد تا شناخت صحیح از ایران سرایت پیدا نکند. ما در شرایط برابر رسانه‌ای قرار نداریم و تلاش می‌کنند تا صدای ما شنیده نشود؛ لذا باید از هر ظرفیت ممکن در این راستا استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: بخشی از عدم موفقیت رسانه‌ای ما در زمینه ارائه شناخت صحیح از ایران، معلول این است که حملات رسانه‌ای علیه ایران هم افزایش بسیار زیادی داشته است و بخشی از این حملات، در واکنش به اقدامات رسانه‌ای صورت گرفته در ایران بوده است. ما در یک رویارویی قرار داریم. یعنی از یک سو با محدودیت‌ها مواجه هستیم و از سوی دیگر، واکنش‌هایی در برابر کنش‌های رسانه‌ای ما صورت می‌گیرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->